Parque Nacional Las Cajas - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu Parque Nacional Las Cajas - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu

Parque Nacional Las Cajas

Door: marenjephte

Blijf op de hoogte en volg Maren en Jephte

27 Januari 2011 | Ecuador, Vilcabamba

Vanuit Vilcabamba nog een verslagje van een uitstapje naar de natuur vanuit Cuenca. We zijn inmiddels weg uit Cuenca maar het park was adembenemend (zo hoog is er nauwelijks zuurstof) dus dat willen we jullie niet onthouden.
We hebben een lange wandeling gemaakt door een woest en uigestrekt berglandschap met talloze mooie meertjes. Op beschutte plaatsen tegen de bergen groeiden bomen, zo veel dat je moeite had om tussen de stammen door te lopen. Erg indrukwekkend omdat er tussen de bomen hier en daar grotten lagen verscholen waar je in kon klimmen.
Nu zijn we op weg naar Peru. We hebben een tussenstop gemaakt in Vilcabamba, dat bekend staat vanwege de hoge leeftijd die de inwoners bereiken (klimaatinvloeden, tempo van leven, voeding, etc.) Je vindt hier dan ook veel gepensioneerde Amerikanen, op zoek naar het geheim van een langer leven.
Na Puerto Lopez (waar we deel van de familie waren geworden) zijn we erachter gekomen dat we het moeilijk vinden om van toeristisch plekje A naar plekje B te reizen samen met honderd anderen. Je komt meer te weten over de backpackerscultuur dan die van de plaatselijke bevolking. Op dit soort plaatsen zijn we vooral wandelende portemonnaies i.p.v. de leuke persoonlijkheden die we in het echt zijn. Je komt moeilijk meer te weten over de gewoontes, het eten, etc. We vinden het nu wel jammer dat we geen tijd hebben om ergens wat langer te blijven om zoals in Puerto Lopez de cultuur van binnenuit te zien, we hebben immers een ticket vanuit La Paz, Bolivia en we moeten nu toch echt die kant op om onze vlucht te halen!
Gelukkig genieten we van de natuur en van al het nieuws dat we tegenkomen. Morgen nog een bergwandeling, daarna de grens over!
¡Hasta Pronto!

P.s. Tessa bedankt voor je berichtje! (We hebben je emailadres niet...)

• 28 Januari 2011 - 22:58

Marí:

heerlijk weer n verhaaltje van jullie voorgeschoteld te krijgen, da's steeds weer genieten. later meer. kruip bij de zieke in bed, x M

Marí:

wat n onzettend eind naar la paz! vliegtuig zeker. dan goed naar beneden kijken maar. x M

• 28 Januari 2011 - 23:10

Marí:

tis n beetje laat dat zie je geloof ik wel. en de compu n bietje traag. en ik ongeduldig? xxx

• 30 Januari 2011 - 15:57

Cees:

weer mooie plaatjes, prachtige vergezichten.
    hier paar dagen beetje hectisch,
    problemen netvlies oog van erna.
    intussen geopereerd en weer thuis.
    is even afwachten.
    knuffels cees

• 02 Februari 2011 - 22:34

Bart:

Het is al weer effen geleden dat jullie laatste verslag mij bereikte. Jullie zitten uitgebreid in Peru, moet ik aannemen, en hebben daar al weer spannende dingen meegemaakt. Ik ben weer helemaal hersteld, gelukkig. Het is zonde en saai ook om tijdens je vakantie ziek te worden, dus ben blij dat het allemaal over is. We zijn hier nog elke dag actief met een bezoek aan een 'highlight'. Vandaag was La Defense aan de beurt en dat was onze verste fietsafstand tot nu toe, over onder meer de Champs Elysee, ver voorbij de Arc de Triomph. De metro hebben we nog nauwelijks gezien, slechts een keer op de dag van aankomst. Gisteren gingen we naar de Catacomben. We dachten, Jepht, dat jij ons dat aangeraden had, maar nu denken we dat je een bezoek aan het Parijse Riool hebt bedoeld. Maar goed, de Catacomben waren een beleving. Je daalt ergens in een gebouw af temidden van druk verkeer, via een trap ver de grond in en volgt dan een lange gang onder de grond. Na een lange wandeling bereikten we de eigenlijke bestemming, te weten de verzamelplaats van de resten van tal van kerkhoven die in de loop der jaren zijn opgeheven. Je moet dan denken aan kerkhoven uit de 18e en 19e eeuw. En ook nog oudere, zegt Mari, uit 1200. Allemaal opstapelingen van menselijke botten/schedels. Het klink luguber, maar zo beleef je het niet. Het was allemaal wel indrukwekkend. Afijn, vervolgens zijn we onder de grond doorgelopen, totdat er weer een uitgang verscheen, vele trappen op naar boven. We kwamen uit op een ons onbekende plaats en we hebben onze fietsen op een heel andere plek in de buurt moeten terugvinden. We gaan komende maandag naar het Rioolmuseum, waarvan ik al wat plaatjes heb gezien.. Oh ja, afgelopen maandag brachten we een bezoek aan de Opera van Parijs, met rondleiding. Nu weten we ook hoe we ons die moeten voorstellen. Zo groots dat wij er klein van werden. Niet te geloven, dat mensen, anderhalve eeuw geleden, zo'n gebouw konden maken.
    Nou, jullie merken, dat we ons nog niet vervelen. Het idee dat het eind volgende week alweer afgelopen is, benauwt me en Mari ook wel, geloof ik. Van Esther en Els krijgen we goeie berichten over Pilou, maar een keer betrof het een zorgelijk mailtje omdat Pilou agressief had uitgehaald naar kleine kinderen. Ze (de familie)houden van d'r, zelfs Henk, en we moeten nog maar zien dat we haar terugkrijgen. Mari wil haar nog een kaart sturen!!
    Morgen gaan we naar het Orsay Museum, tenminste als we erin komen, gezien de eeuwige drukte hier in Musea. En anders zien we wel.
    Vermaken jullie je goed. We kunnen wel begrijpen wat jullie schrijven over het reizen in het kielzog van andere backpackers. Dan wordt je a.h.w. meegezogen in 'hun' stream en loop je het risico dat je te weinig tijd overhoudt voor de mensen van het land zelf.
    Tot slot kinders, als jullie het met Jos mochten gaan hebben over julllie relaties en jullie komen eruit (???), dan kunnen jullie misschien ook nog wat gedachten wijden aan mijn relatie met Pi; vandeweek droomde ik dat ik Pi tegenkwam en dat zij toen enorm begon te huilen. Zegt dat wat over Pi, over mij of over ons allebei? Ben benieuwd wat de 'deskundigen' ervan zullen zeggen.
    Jullie, heel veel plezier daar in Peru!
    Veel liefs, Bart en ook van Mari!