`Blaadjes´ op de rails: Geen treinverkeer! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu `Blaadjes´ op de rails: Geen treinverkeer! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu

`Blaadjes´ op de rails: Geen treinverkeer!

Door: marenjephte

Blijf op de hoogte en volg Maren en Jephte

18 Februari 2011 | Peru, Ayacucho

Hallo allemaal, bedankt voor de vele reacties. We hebben weer veel mee gemaakt. We beginnen nog even in Huaraz. Na afscheid genomen te hebben van Jan en Céline hebben we nog een dagje besteed aan de ruïnes van Chavín de Huantar. Vlakbij Huaráz (nou ja; vier uur heen en vier uur terug over een onverharde weg, maar het was de moeite waard.)
We hadden een tour geboekt omdat we 's avonds de bus naar Lima moesten halen en we zeker op tijd terug wilden zijn. Het was wel informatief, maar toch vonden we zo'n tour niet echt geslaagd. De gids hoorde zichzelf nogal graag praten en het programma was niet goed gepland, waardoor we als sardines ons blik (de bus) in en uit werden geschopt. De ruines waren heel bijzonder: Niet zo toeristisch, in een goede staat en pre Inca. Er waren tunnels onder het complex en luchtventilatiegaten, heel ver ontwikkeld eigenlijk allemaal. Wat het meest indruk op ons maakte was het gegeven dat men in staat was om water omhoog het complex in te laten stromen. De zwaartekracht moet dus zijn opgeheven op de een of andere manier. Men weet nog steeds niet hoe dat gebeurde, maar het doet je beseffen dat er voor ons al heel ontwikkelde beschavingen zijn geweest!
Na de ruines meteen de nachtbus naar Lima genomen. We verwachtten weinig van deze stad, omdat veel mensen nogal negatief zijn in hun commentaar over de stad. Wij hebben echter een heel ander beeld gekregen van de stad, maar we werden geholpen door het feit dat we overnachtten op de 15e verdieping van een flatgebouw, midden in het oude centrum. Het uitzicht was geweldig, zo mooi dat Jephte zelfs om 5.00 uur 's ochtends opstond om de zonsopgang te fotograferen. Verder hebben we lekker rondgeslenterd door de verschillende wijken van de stad. We hebben een indrukwekkend klooster met ondergrondse gangenstelsels vol botten en schedels bekeken, de koloniale gebouwen in het oude centrum bewonderd, de nieuwe, veel te luxe en mooie wijk aan zee gezien en het museum voor moderne kunst. Verder waren er straatjes vol tweedehands boeken en allerlei curiosa, daar hebben we een halve middag besteed in een (gekopieerde-) cd winkel met een indrukwekkende jazz collectie en een verkoper die er alles over wist te vertellen. Kortom, we hebben ons goed vermaakt, en genoten van de grootsheid van de metropool, zeker na alle kleine bergdorpjes met al hun traditionele gewoonten, waar de afstand tussen Gringo en locals altijd voelbaar is.
Eersgisteren de bus naar Huancayo genomen omdat we heel graag de treinrit van daaruit naar Huancavelica wilden maken. Het beloofde een rit door de bergen met prachtige uitzichten, tunnels en bruggen te worden. Vroeg opgestaan om kaartjes te kopen, maar toen we bij het station kwamen bleek er al vanaf 2 februari geen trein meer te rijden vanwege 'werkzaamheden.' Er hing een bord met: "Geen treinservice tot nader order." Ga daar maar eens op wachten... (Later zagen we waarom er geen treinen reden: Er was een berg omlaag gekomen waardoor er een heel stuk rails miste) En we hadden ons nog wel laten verzekeren dat de trein zou gaan d.m.v. een telefoontje naar de spoorwegen vanuit Huaraz. Maar goed, dat is Zuid Amerika... Heel jammer, omdat we speciaal hiervoor de route door de bergen richting Cuzco hebben genomen, met als gevolg dat we de Nazca lijnen zouden overslaan (auw!) Gelukkig maakte de busrit naar Ayacucho veel goed. Het was ongelooflijk zo mooi. De mooiste rit tot nog toe zelfs. We hadden alleen wel wat problemen onderweg, er was namelijk een stuk van de route weggespoeld door een modderstroom! De bus kwam vast te zitten en iedereen moest eruit. Anderhalf uur en een bulldozer later was de weg hersteld en konden we de rit vervolgen.
Overmorgen gaan we richting Cuzco, en dan eindelijk Macchu Picchu! Vervolgens het Titicaca meer en dan alweer Bolivia in. De tijd gaat nu snel, dus proberen we er dubbel van te genieten. Tot snel!

P.s. vanwege een totale netwerkstoring konden we geen foto´s uploaden, maar inmiddels kan het weer. Bij deze dus de foto´s.

• 19 Februari 2011 - 12:13

Bart:

het onvoorspelbare is natuurlijk ook onderdeel van zo'n reis. En dan improviseren. Wel jammer dat de treinreis niet doorging, want die had mij ook wel de moeite waard geleken. Een reden om ooit weer terug te gaan, naast misschien al de vele andere redenen om ooit terug te gaan. Boloivia al weer in zicht, het gaat inderdaad snel. Een reden te meer om dubbel te genieten, zoals jullie schrijven. Let it go, look around and swallow everything you see en heb het lekker samen. Tot gauw weer, Bart

• 19 Februari 2011 - 15:24

Tilly:

Spannende avonturen hoor!
    Je leert zo'n land natuurlijk wel kennen met al die busritten, een comfortabele trein op zijn tijd, dat zou ook wel mooi wezen!
    Wat valt er een hoop te zien en te genieten, zelfs geen tijd meer voor foto's? die wil ik straks graag uitgebreid bestuderen!!
    Daaag jullie hebben nog ruim een mand toch, dan kun je nog veel zien en beleven , ik kijk er naar uit!
    XXXX

• 19 Februari 2011 - 19:01

Cees En Erna.:

Vol verrassingen, maar dat hoort bij zuid amerika neem ik aan. Geniet er nog even van want het is zo weer voorbij. En dan heb je heel veel nog niet gezien. Maar wie weet... dikke knuffels.

• 20 Februari 2011 - 15:27

Marí:

eindelijk zijn mn voeten weer n beetje geland hier in mn eigen bedoeningen. de kop mot nog n beetje komen, dat kost wat meer tijd/moeite. tis hier koud (wind) maar zonnig, da's mooi meegenomen. kzal jullie nog wel wat vertellen over P hoor, zie wel wat linken af&toe, maar niet nu. jullie reis gaat nu voor.
    tja, wat beschaving, ontwikkeling betreft valt er nog wel wat te onderzoeken her&der: Egypte (nu lekker rustig te doen), China, Darwin achterna misschien ook? maar boek nog maar niet, kom eerst maar ff in je eige bedje slapen!
    jullie hebben wel eng gedroomd, hè, met zo'n kort rokje in zo'n vroeger-stad en n gezonde grote schrijver die zn hand legt op de schouder van zo'n bleekscheet... tis maar goed dat die modderstroom te zien is, anders zou ik dat verhaal ook niet meer geleuven. trouwens, beter dat die trein niet rijdt, hoe helaasig ook, dan dat je erin zittend een berg op je kop krijgt - dat had moeders niet mee willen maken hoor. maar zo'n snelle wegreparatie, daarvoor moet je dan toch weer in Zd Amerika zijn! tis fijn dat jullie de regelmaat er in houden, zo beleven we hier de pracht en speciaalheid van land en van jullie reis mee. de foto's versterken dat op n fantastische manier. jullie hebben nu nog veel meer tijd dan wij in totaal in P zijn geweest, dus t valt ook wel weer mee. gewoon lekker door genieten en af&toe n praatje en plaatje voor de achterblijvers graag.
    veel liefs, dikke kussss

• 22 Februari 2011 - 10:13

Niels:

Wow!!! gaan jullie naar het Titicaca meer!
    Al veel over gezien op tv, wist je dat er zeepaardjes in leven!!!!!!! Bizar he zo hoog?!?! Machu Pichu moet ook heel mooi zijn. Geniet ervan saampjes, dan lees ik hopelijk vlug jullie nieuwe verslag.
    Doei,
    Niels(en Josti en Takkie ook)