Nazca en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu Nazca en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu

Nazca en Machu Picchu

Door: marenjephte

Blijf op de hoogte en volg Maren en Jephte

28 Februari 2011 | Peru, Cuzco

Hallo allemaal, het is weer een tijd geleden en we hebben in de tussentijd veel gezien, dus het wordt een verslag in drie delen dit keer.

1. De mirador bij Huanta (dichtbij Ayacucho).

We waren met de bus door een schitterend natuurgebied gereden, op weg naar Ayacucho. Dat was zó indrukwekkend dat we terug wilden om het beter te bekijken. Wat het zo indrukwekkend maakte was de canyon met bergen in allerlei kleuren, enorm brede rivieren ook in allerlei kleuren, en het mooiste, hoodoo´s! (zie google)
We zijn samen met Céline gaan wandelen en na een vermoeiende tocht bergopwaarts stonden we dan bovenop een bergje (de mirador) en keken we uit over drie rivieren en de prachtige canyon. Het gebied is onbekend bij toeristen waardoor de lokale bevolking erg vriendelijk is en de kinderen zich zelfs voor ons verstopten!
Fijn om ons even te ontspannen en niet steeds lastig gevallen te worden door mensen die iets van je willen.

2. De Nazcalijnen.

Met de nachtbus van Ayacucho naar Nazca gegaan en genoten van de warmte van de woestijn. Bij een Nederlander in het hostel geslapen en de volgende dag de Nazcalijnen vanuit de lucht bekeken. ´s Ochtends vroeg in een klein vliegtuigje gestapt en genoten van een interessante en spannende vlucht. Toch kregen we vanuit de lucht geen goed beeld van de schaal en grootte van de lijnen en figuren, dus zijn we ´s middags naar de Mirador van Maria Reiche (de vrouw die heel haar leven heeft gewijd aan het bestuderen van de lijnen) gegaan en hebben we ze van dichtbij nog eens bekeken. Verder hebben we in Nazca oude waterputten (in de woestijn!) bezocht en de avond voordat we zouden vliegen zijn we naar een lezing geweest over de lijnen in een heel chique hotel. Alles in Nazca stond in het teken van water omdat het er maar zo´n 30 minuten per jaar regent (daarom spoelen de lijnen niet weg) De oude Nazcabewoners maakten de lijnen waarschijnlijk o.a. om plaatsen waar water was aan te duiden.
Dezelfde dag zijn we ook nog naar een plaats in de woestijn geweest waar oude graven te bezichtigen zijn, de enige in Peru die open zijn, met mummies er nog in! Door de droogte is alles heel goed bewaard gebleven en kun je nog huid, haar, teennagels en kleding zien. Een macabere plek!

3. Machu Picchu.

Weer een nachtbus genomen, ditmaal naar Cuzco, 18 uur in de bus! O.a. doordat de weg op heel veel plaatsen bezaaid was met rotsblokken en rivieren. We konden overal tussendoor, omheen of doorheen, maar het kost tijd.
In Cuzco de reis naar Machu Picchu geregeld, dat ons in een keer een stuk armer maakte. Alles gaat hier plots in dollars en door de vele regen kunnen er geen bussen rijden en moet je verplicht met de (dure!) trein. In Aguas Calientes (dorpje naast M.P.) hebben we een (half) nachtje geslapen want we wilden om 4.00u. beginnen te wandelen zodat we om 6.00u bij de ingang zouden zijn en we als een van de eersten naar binnen konden. De eerste 400 bezoekers krijgen een stempel waarmee je nog een ander deel van de site kunt bezoeken; de tempels van de zon en de maan.
Vooraf waren we bang dat het tegen zou vallen; zó bekend, en zo´n grote toeristische attractie. Maar gelukkig viel dat mee omdat de site heel groot is en je allerlei leuke sidetracks hebt. Het geheel ligt mooi in de natuur, komt daardoor nog authentiek over en oogt niet compleet uitgebuit voor het toerisme. Het vroege opstaan werd echt beloond met de klim naar de tempels en een prachtig uitzicht over de hele site. Uiteindelijk zijn we van 4.00u tot 14.00u aan het klimmen geweest, en toen was het ook wel even mooi geweest. De benen hadden genoeg Inca trappen gezien. ´s Middags met de trein weer richting Cuzco, en heerlijk geslapen. Zojuist een busticket naar Puno, Lago Titicaca gekocht en dan vannacht weer slapen in de bus. Morgen naar Isla del Sol in Bolivia!!

Groeten en tot snel.

• 28 Februari 2011 - 18:58

Lydia:

jo! Slaap lekker in de bus :) xxx!!

• 01 Maart 2011 - 10:54

Tilly:

Hallo daar!
    Ik wordt zo langzamerhand heel benieuwd naar jullie kuiten, al dat klimwerk zal ze wel goed doen.
    Het is fanatastisch hoeveel jullie zien en meemaken, je hebt straks tijd nodig om het allemaal te verwerken en je te realiseren dat het je het allemaal echt hebt gezien! Daarbij zullen jullie fantastische foto's zeker helpen. Peru hebben jullie relatief snel "gedaan"lijkt me. Op naar het volgende hoogtepunt en land.
    Nog heel veel plezier samen en mooie momenten, ontmoetingen en vergezichten!
    XXXX

• 01 Maart 2011 - 13:04

Cees En Erna.:

Ha..gelukkig jullie hebben de lijnen gezien en naar M.P. geweest.
    Super, dat was een korte maar goede indruk van Peru. Nu dus naar het meer, ben reuze benieuwd hoe dat is. Dan alweer door naar Bolivia. Geniet ervan, liefs Cees en Erna.

• 01 Maart 2011 - 16:58

Hank:

ik moet nog ergens foto's hebben van maria reiche, heel mooi. ze heeft daar plankjes onder haar voeten (om geen sporen uit te wissen, vastgetimmerd met elastiekjes, zo simpel zal het wel niet zijn maar het ziet er fantastisch uit.
    maren&jepht haal er alles uit wat er uit te halen valt: het is maart.
    nog centjes over?
    liefs
    hank

• 02 Maart 2011 - 09:10

Marí:

hè blij dat er weer berich is! ga nu stemmen en werken daarna, morgen meer. prachtige beelden in woord en foto! heb jullie samen nu op mn buroblad. is dat sentimenteel? hoezo dan? dag schatties, xxxxxxxxx M

• 02 Maart 2011 - 11:40

Malou:

WOW coole foto's weer zeg.. even geen tijd om stukje te lezen doe ik later! xx

• 03 Maart 2011 - 16:38

Anna:

Mooie foto's en vooral herkenbare reisverhaal aangezien ik er zelf ook op die plekken geweest ben ;) Als jullie nog willen lezen wat ik gedaan heb en waar ik geweest ben, kijk dan op www.suzannainzuidamerika.waarbenjij.nu! Pasalo bien!
    Groetjes, Anna

• 04 Maart 2011 - 12:35

Bart:

Nou, jullie maken zoveel mee, dat het straks nog wel de nodige moeite zal kosten uit de herinnering te raken en het leven van alledag weer op te nemen. Maar de belevenissen die jullie nu meemaken, blijven vast en zeker een kostbaar bezit. Het is allemaal erg intensief. Genieten jullie er nog maar goed van. Indirect doen wij dat ook, van jullie mooie beschrijvingen en van het besef dat jullie dit toch allemaal maar meemaken. Het was weer een mooit verslag. En de puf zit er nog goed in, geloof ik.
    Maak het goed kinders, liefs, Bart

• 06 Maart 2011 - 12:43

Marí:

in het journaal van (eer?)gister was een bericht over grote nattigheid, modderstromen en weggeslagen wegen in de bergen v Bolivia. tot nog toe redden jullie je uitstekend, maar deze x houd ik mn hart wel n bietje vast over wat we a.s. x te lezen krijgen...
    jullie koppies zullen langzaamaan wel overstromen v alle wederwaardigheden, maar deze berichten en de rest die wij niet te lezen krijgen zijn natuurlik n prima herinneringsondersteuning/dagboek. prachtige fotoos, en -zoals ik al schreef- ik heb nu een heul leuk buroblad. en verder sluit ik me aan bij B, hij brengt het prima onder woorden, dat hoeft niet dubbel.
    dikke kus voor beiden, M

toen ik B's reactie las