Vissen in Puerto Lopez - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu Vissen in Puerto Lopez - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu

Vissen in Puerto Lopez

Door: marenjephte

Blijf op de hoogte en volg Maren en Jephte

07 Januari 2011 | Ecuador, Puerto López

Canoa hebben we inmiddels achter ons gelaten, de meest bizarre busrit ooit. De chauffeur reed als een bezetene door de heuvels omdat men hier moet 'klokken.' Ergens op de route hangt een kastje in een raam of aan de muur en daar moet dan een kaartje in gestempeld worden. Toen hij eenmaal geklokt had reed hij wat rustiger totdat er iets was met het achterwiel. Dat moest er uiteindelijk afgehaald worden, en vervangen door het reservewiel. Daarna hadden we natuurlijk zoveel vertraging opgelopen dat we opnieuw moesten haasten als gekken.
Gelukkig zijn we heelhuids op onze bestemming aangekomen: Puerto Lopez, een pittoresk vissersdorpje dat in de zomer, juni tot september, overstroomd raakt met toeristen die komen kijken naar de langstrekkende walvissen. Maar nu is het lekker rustig! En er is genoeg te zien, helemaal omdat er een beschermd natuurgebied in de buurt ligt dat helaas een fractie is van wat het ooit was, qua oppervlakte. Het is een deels droog woud en deels nevelwoud. Gisteren zijn we in het droge deel geweest en het was erg interessant. Een museumpje bezocht en een rondje gelopen met een gids langs o.a. een archeologische vindplaats van de locale bevolking ten tijde van de Inca's, gezwommen in een poel met zwavelrijk water, veel bijzondere vogels gezien en over een bananenplantage gelopen.
Vandaag zijn we meegeweest met een lokale visser en hebben we op zee gevist. We hebben o.a. een murene gevangen, scherpe tanden! twee roggen, giftig! en een vis die zichzelf opblaast als je over z'n buik gaat met je vingers. Pescado Bomba heet hij hier. Verder zijn we gaan snorkelen en dat was pas echt genieten! Je zwemt dan tussen de vissen en het koraal en staat verbaast wat een kleuren je daar onderwater allemaal ziet! Wauw!
Gisteren hebben we gesproken met de lerares van de plaatselijke Spaanse les school en waarschijnlijk gaan we hier ook een korte intensieve cursus doen. Het is de school met het beste uitzicht ter wereld, het is aan het strand en je kijkt uit over de baai met vissersbootjes.
We zitten hier in een leuk hostel dus we vinden het leuk om iets langer te blijven. Alles is hier zelfgemaakt met bamboe en we worden regelmatig uitgenodigd om een plaatselijke specialiteit te proeven. Er lopen ook allemaal katten en een hond en die komen zo nu en dan spontaan bij je op schoot zitten en laten zich aaien. We hebben de mooiste kamer van het hostel gekregen, uitzicht op zee, een klein bamboetorentje met een eigen balkon en hangmat en een hemelbed!
Groetjes en tot snel!

P.s. Til, ik voeg bij deze alsnog een foto van het hostel toe!

• 08 Januari 2011 - 10:52

Tilly:

Het gaat steeds beter klinken! Met de beschrijving van jullie hostel (foto!!) en het uitzicht, de locoals en de omgeving, snap ik wel dat jullie wat langer willen blijven, Spaans leren ook een goed plan. Het lijkt me toch prettiger als je de locals wat beter begrijpt.
    Wat vind ik het heerlijk om jullie berichtjes te lezen, zaterdagochtend, kopje koffie, net terug van pogingen het lijf in conditie te houden (kiezer) en dan zo'n inkijkje in jullie paradijsje.
    Is het met elkaar nog een beetje uit te houden? moet wel op zo'n plek lijkt me.
    Hasta la pasta , c y later!!

• 08 Januari 2011 - 12:02

Don:

Vissen op murenen? respect hoor, vind ik denk ik het meest enge beest dat ik ken.

• 08 Januari 2011 - 15:42

Lyd:

ooh. hoe krijgen jullie t toch voor mekaar zeg, lijkt wel paradijs!

• 08 Januari 2011 - 17:09

Tilly:

Prachtig hoor!
    Dank je wel voor de snelle "service"

• 08 Januari 2011 - 17:33

Erna En Cees:

Wat een super leuke plek om wat langer te verblijven. Lekker zo aan het strand.
    Wij stoken de kachel maar weer wat op, en doen de kaarsen aan. Sneeuw is nu weg, toch laten we de sledes buiten staan. We hopen stiekum dat de winter ons nog niet verlaten heeft. Jullie huid en haar zal er nu wel geheel stralend uitzien, na die zwavelbaden. Succes met de spaanse les, liefs. E en C.

• 10 Januari 2011 - 09:07

ik.ben.jaloers.

• 10 Januari 2011 - 12:12

Ine Cronenberg:

Ha Jephte en Maren,
    gisteren hadden we met de family een nieuwjaarsborrel bij frans&carla. Alle oudjes waren er met aanhang ( mag ik zeggen als liefste, jongste en braafste van de francissenclan!) en het was heel gezellig. Zodoende hoorde ik van jullie mooie reis en het is heel leuk om het op zo'n manier te volgen en mee te krijgen.
    Ziet er allemaal mooi en indrukwekkend uit. Geniet nog even van jullie trip en succes met het spaans, arriverderci ( of is dat italiaans....) veel liefs ien xxx

• 10 Januari 2011 - 14:26

Bart:

Gelukkig leven jullie nog!~Wat een busreis. Je hoort dit wel vaker uit die landen en dan loopt het niet altijd goed af. Maar jullie hebben het overleefd. Zal wel de nodige zenuwen hebben gekost. Maar ik begrijp ook dat die allang weer weg zijn; leuke dingen maken jullie daarmee, zo'n tochtje met een visser (met leuke vangst) en snorkelen. En ook nog Spaans leren! Een toekomstinvestering, vind ik dat. Wie weet waar dat in jullie leven nog goed voor is. Het lijkt me dat jullie daar maar even moeten blijven hangen; goed toeven daar.
    Gisteren hadden we Francissenreunie bij Frans in Maarn. Daar was ook Esther, je nicht uit Gouda. Zij kwam Pilou in Utrecht wel eens halen om met haar te wandelen. Pilou kon zich dat nog wel herinneren, aan haar gedrag te merken. Esther is dol op haar. En nu heeft ze Pilou mee naar Gouda genomen en past ze alle tijd dat wij in Parijs zijn, op haar. Dat vindt ze heel leuk. Intussen hebben we Robbie afgebeld en dat ga ik zo dadelijk ook doen bij Ellen. Zo heb je niemand, zo heb je drie liefhebbers!
    Verder alles goed hier. Wij gaan komende zaterdag weg, maar zijn daar gewoon bereikbaar. Moeten nog alles inpakken, dus nog wel werk genoeg.
    Kinders, tot gauw weer, liefs, Bart

• 12 Januari 2011 - 11:29

Song:

Ziet en klinkt allemaal geweldig prachtig!
    Lekker aan t vissen geslagen...hmmm lekker verse visjes heerlijk!
    Heel veel geluk op jullie reis!
    Liefs Sanne

• 13 Januari 2011 - 14:08

Marí:

zwaan kleef aan heeft ook nog wat te zeggen nl. dat ze jullie wel graag wil terugzien en dan niet in een of andere bergkloof! in affrika hadden we over 10jr jullie botjes mogen komen op/uitzoeken.. ben t met don eens over de murene, maar vooruit, omdat jullie er zo goed uitzien, lekker stevig enzo; goed te eten? wel jammer dat je straks beter spaans spreekt dan ik ;) hier is t heel erg voor B, hij mist Pi franschrikkelik! loopt haar voortdurend te roepen of toe te spreken en dan komt ze niet of zegt nix trug...echt zielig hoor, ik maak geen geintje. aan mij heeft hij nix omdat ik geen hondetaal versta. nou moettie alleen de krant halen en haar uitlaten...heel mismoedig ziet dat er uit. omdat we zamo vertrekken naar ehv (en dan in jullie bedje slapen)(om tilly nog even te kunnen bemoedigen) en zomo doorrijden naar t app in P, +laptop hvdgrinten@tiscali.nl-T0033-143299285
    zal het verdriet door de afleiding wel slinken, hoop ik. vanavond eten we M-erwtensoep dwz zonder spek met Janny en Sientje, ten afscheid. men mist ons nu al. lief van ze hè. vandaag pakken, mo les en bibl, B vergadering in Utr. we volgen jullie! kan nu 1maal niet anders. liiiefs en dikke kus

• 13 Januari 2011 - 14:51

T&A:

Hoi Lieverds,

Klinkt heel erg goed die reis van jullie! Voor ons totaal onbekend gebied... Anne is een beetje jaloers aan het worden! Hier gaat alles zijn gangetje, bagger weer, verbouwen en werken... Geniet ervan de komende maanden, Kus Thomas en Anne

• 13 Januari 2011 - 20:43

Bart:

Hoi Kinders, alles goed? Nog altijd in dat leuke Puerto Lopez? Ondergedoken in het Spaans? Dagelijks even snorkelen? Op jullie luie krent liggen? Wat wil een mens nog meer. Hoe zien jullie er intussen uit, eigenlijk? Verwilderd? Lange haren? Ongeknipte nagels? chocolade bruin?
    Zend nog eens een foto van jullie samen.

Ik meld jullie even ons vaste telefoonnummer in Paris, voor je weet maar nooit. Dit is 003314299285. We vertrekken zaterdag, naar Eindhoven, slapen daar in jullie bed, en dan zondag door naar Parijs. Zojuist bij Jannie geweest, een beetje om afscheid te nemen. Mari had erwtensoep gemaakt, die we bij haar opgegeten hebben, samen met Sientje. Ze vindt het heel erg dat we zo lang weg zijn en wij vinden het wel moeilijk om haar achter te laten. Over Pilou alleen maar enthousiaste berichten vanuit huize Van Ewijk. Els, Henk en Esther zijn allemaal verliefd op haar. Ik heb hun vandaag alsnog de franse commando's toegestuurd, zoals pas de blaf, sur l'herbe, couche e.d.. Kunnen ze hem beter opvoeden. Pilou loopt de hele dag achter hun aan; hoop wel dat hun dat niet te veel gaat irriteren. De hondenallergie waar henk zei last van te hebben, is plotsklap helemaal verdwenen, zo leuk vindt hij het hondje.
    Morgen naar Utrecht, nog een dagje werken. Dan inpakken en wegwezen.
    Liefs, Bart