Mooi Mindo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu Mooi Mindo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Maren en Jephte - WaarBenJij.nu

Mooi Mindo

Door: marenjephte

Blijf op de hoogte en volg Maren en Jephte

18 December 2010 | Ecuador, Quito

Hallo daar zijn we weer, terug in Quito. We zijn drie dagen naar Mindo geweest, een klein dorp waar het barst van de kolibries en allerlei soorten tropische planten. De eerste dag hebben we genoten van de veranda en de hangmat en alle vogels, Mindo is nl. sinds het jaar 2000 ieder jaar uitgeroepen tot de plek ter wereld waar de meeste vogelsoorten zijn geteld. Ieder jaar zijn het er meer dan 400!
De volgende dag zijn we echter vroeg uit de veren gegaan om een aantal watervallen te bezoeken. We gingen erheen in een pickup truck en kwamen uit bij een kabelbaan die ons naar de andere kant van het dal zou brengen. De lokale bevolking heeft dit soort dingen gebouwd voor het toerisme, heel erg inventief. Zo was de motor van de kabelbaan een oude motor uit een vrachtwagen. De wandeling was geweldig, 's ochtendsvroeg door een prachtig nevelwoud over een kronkelend en glibberig paadje met naast je de afgrond... De mooiste waterval heette La Reina, de koningin. Maar de anderen waren niet veel minder indrukwekkend!
Bij een van de watervallen werden we gevraagd om een kerstwens in te spreken voor de plaatselijke tv omroep. ¡Feliz Navidad al mundo Ecuador!
De dag erna moesten we geld halen in een dorp verderop en kregen we vanuit het hostel de tip om een koffie te gaan drinken in het restaurant Mirador del rio. Nou de naam zegt het al, wat een fantastisch uitzicht over de vallei! Weer tientallen kolibries, roofvogels en 'mussen' in alle kleuren van de regenboog. Het leek ons leuk om naar de rivier te wandelen maar er werd ons een taxi aangeraden. Taxi genomen dus tot aan een orchideeenmuseum en toen, hoezo eigenwijs, toch gaan wandelen. Het was toch wat ver dus zijn we mee gelift met drie vissers die ons vertelden dat er een mooie waterval was in de buurt. Na een wandeling door een dorpje waar toerisme nog vrij onbekend is vonden we de waterval. De wildste tot nu toe. Op de terugweg weer gelift tot de afslag Mindo en daar een taxi naar het dorp gevonden. Net op tijd voor de 'Chocolade tour.' In mindo staat nl. een klein fabriekje waar men cacao verwerkt en doorstuurt naar de VS. In het fabriekje was heel duidelijk het proces van cacaoboon tot chocoladereep te zien en dat was heel inspirerend. Daarnaast was een tuin met allerlei bijzondere kruiden om te experimenteren met smaken.
De volgende ochtend afscheid genomen van Mindo met een vers! bakje koffie alleen viel dat niet goed icm de busreis over slingerende wegen. Een beetje ziekjes aangekomen in Quito en vandaag een relaxdag genomen. Morgen weer verder, naar Otavalo dit keer. Dat is een dorp waar men uit de hele omgeving naartoe komt omdat er de belangrijkste markt uit de streek is. ¡Hasta la pasta!

• 19 December 2010 - 11:01

Tilly:

Mooie avonturen! En weer hele mooie foto's. Jullie weten nu alles van chocola! Nooit weg natuurlijk. Hier ligt inmiddels een dik pak sneeuw op sommige plekken 30 cm hoor ik net op de radio. Hier ligt denk ik zo'n 10 cm. We doen net of het vandaag kerstmis is, want het zal dadelijk wel weer weg zijn.
    Hasta!

• 19 December 2010 - 14:26

Lydia:

woeh what the hek! dit is echt super uber mooi! waah het OERWOUD! hihi zo ziet het er in ieder geval erg uit, super mooi.
    Liefs!

• 19 December 2010 - 15:33

Bart:

Opnieuw: leuk bericht van/uit Mindo!
    Laatste nieuw uit Nederland: Affelay is definitief weg; ontroerend afscheid.
    PSV-Roda; 3-1. PSV nu winterkampioen.
    Of heel andere dingen aan het hoofd??

• 20 December 2010 - 12:57

Bart:

Hallo kinders, daar ben ik weer, weliswaar snotverkouden en amper hersteld van een griep, maar dat deert de pret niet, helaas wel een beetje van die van Mari want die moet nu extra haar best doen. Ze kwam zojuist terug van de hondenkapper, waar Pilou een stevige beurt heeft gehad. Goed geknipt, dat wel, maar ze ziet er niet uit, net een klein zwart schaapje dat uit de kerststal is weggelopen. Ze luistert op dit moment toch al te weinig als ze in de tuin is, want ze heeft in de gaten dat daar hazen bivakkeren en zoekt nog naar een lekker hapje voor de kerst. Met een haas in haar kop, kunnen haar bazen naar de pomp lopen, denkt ze kennelijk.
    Het is hier houd, soms min 12 graden, maar, anders dan in andere delen van het land (zie wat Til schrijft over Eindhoven), valt er hier tot nu toe weinig sneeuw en kunnen we nog gewoon naar de SPAR, de dokter of erop uit voor een wandelingetje, zonder een helicopter aan te roepen. Er moet wel flink gestookt worden, daar zijn we intussen expert in, maar slaat wel een gat in de houtvoorraad. Maar we redden het wel tot aan het voorjaar. En de vogels worden voor deze gelegenheid door Mari in de watten gelegd; gisteren heeft ze de hele tuin volgehangen met vetbollen en andere voedselpakketten en noodrantsoenen.. En het resultaat mag er zijn; volop mezen, groenlingen, mussen, vinkjes, eksters, duiven (weg ermee), merels enz. Is leuk om naar buiten te kijken en ze te volgen. Op het raam in de woonkamer is ook een voedselkorfje aan het raam geplakt. We gaan daar lekker op de bank zitten en kijken dan naar het vogeltheater.

Tot zover het meest belangwekkende nieuws uit Ulrum, de zelfbenoemde hoofdstad van het Hogeland.

Ik heb met plezier het verslag uit Mindo gelezen. Jullie beleven veel en vermaken je goed, dat is precies wat wij het liefste horen, maar dat zal jullie niet verrassen. Mooie tochtjes maken jullie al bussend en liftend! Het landschap en de uitzichten moeten verrassend mooi zijn. En de omgang met de Ecuadorianen gaat goed, zo maak ik op. Ga zo lekker verder, maar neem ook de tijd om de dingen op je te laten inwerken. Een relaxdagje zo nu en dan, kan zeker geen kwaad, dunkt me..
    Maak het goed, tot de volgende keer,
    liefs, B. en zeker ook van M.

• 20 December 2010 - 15:21

Marí:

nou kindertjes, weer n hoop gedaan jullie! kan Mindo niet vinden op de kaart maar Otavalo wel. 1&al vragen deze x: houden jullie t wel vol om steeds maar weer achter t scherm te kruipen om oa ons op de hoogte te houden? en eten jullie zoveel zure bommen dat ze al bij de voordeur klaargelegd worden? weet je nog steeds niet meer namen v vogels dan MUS, zoon, ondanks je bijzonder vogelige opvoeding?? zelfs nog n paar jaar jeugdlid v Vogelbescherming! over n paar dagen is het feest in a'dam: Eef studeert af. we weten nog niet goed hoe we van hier naar daar komen (Ned. is nl helemaal ondergesneeuwd en -6gr.) maar gaan er wel heen. desnoods kruipen we ergens in n iglo als we Ulrum niet meer halen... goed idee van jullie om in de winter te gaan en met blote beentjes bij de waterval te gaan koekeloeren! Pi is in n lammetje veranderd, ze kijkt zo zielig. door n andere trimster, wel beter. misschien brei ik n lekker jasje voor haar maar dan moet ze eerst buiten gaan bibberen. anders ga ik er van uit dat haar eigen grijze jasje nog dik zat is. de wilde dieren -konijn haas ree- komen steeds meer de tuin in, wrschlk hebben ze te weinig te eten. Pi loopt dus de hele tuin door te snuffelen, is niet naar binnen te krijgen. morgen gaat er weer een schaatsmarathon van start ergens. 1e is al geweest, in prov.gron. en ook deze week weer allerlei feestjes, leuk hoor. en 24 12 afscheidsborrel bibliotheek. in jan. naar leens. we zien wel. Bart is weer wat beter maar goed snotterig; gaat wel over voor ie n meisje wordt toch?! kindekes, zijn jullie weer n beetje op de hoogte?
    heel veel dikke kus van mijn. (benieuwd hoe jullie kerssemis wordt)

• 20 December 2010 - 22:12

Juultje:

vandaag geshopt voor eef dr party outfit, super mooi! zijde champagne kleurig jurkje van tara jarmon en taupe suède pumps met groene glans neus van acne! inclusie corrigerend ondergoed met open kruis!! "het zit strak" aldus eef. Die zus even goed gepimp tot super vamp! jaloersmakend net als jullie verhalen!
    xxxxxxxxxxxxxxx

• 21 December 2010 - 08:53

Pia:

Hoi Maren & Jephte.
    Alles goed?
    Hier wel.ik heb trouwens een nieuwe site.Dit gaat niet alleen maar over paarden maar er is ook een blog.

xxPia :D

• 31 December 2010 - 16:36

Charlotte:

Hoi Maren en Jephte,
    ¡Feliz Año Nuevo!
    Leuk jullie verslagen te lezen. En geinig om te zien dat jullie bij een Mirador er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat daar een mooi uitzicht is... (toch veel Spaans geleerd dus).
    Geniet van de reis!
    Groetjes!